Alla inlägg under september 2011

Av Matilda Wåhlström - 29 september 2011 23:07

Kom till Borlänge från skolan till sju, så Martina släppte av mig direkt på Kupolen. Malin och Mickans modeshow var då direkt då klockan sju så det var bara att springa ner. Den var riktigt bra!!!! Ni som inte var där missade något! Mina kussar är då riktiga fixare!!! Blev så inspirerad att shoppa nya kläder :D

Tittade även på GLT som sjöng Kupolen låten för första gången, lät bra!

Just nu diskuteras projektboken med Lisa, hon har läst samma kurs som vi ska läsa.

Måste lägga mig snart, imorgon är det redovisning för UG!!!


Av Matilda Wåhlström - 29 september 2011 22:46

Hela veckan har tillängnats ett skarpt projekt mot uppdragsgivaren E - centra. Vår grupp fick i uppdrag att göra ett förslag på inredning till två kala lokaler, det första var företagsrummet där entreprenörer ska arbeta och nätverka och det andra för besöksnäringscollege. Idag har vi äntligen lämnat in slutrapporten. Imorgon ska vi redovisa materialet för uppdragsgivaren, lärare och elever. Det har varit en intensiv vecka må jag säga!

Av Matilda Wåhlström - 29 september 2011 22:32



En mycket inspirerande föreläsare som diskuterar de normer, programmeringar och värderingar som styr våra liv och hindrar oss från att tänka logiskt.


Så mycket tankar har satts igång i min hjärna idag! Jag rekomenderar alla att lyssna på denna intressanta och roliga föreläsning!

Av Matilda Wåhlström - 23 september 2011 18:01


Den här  ursnygga klänningen önskar jag hängde i min garderob till imorgon! Den är från charlotterouge.pl


Ikväll ska vi på P&L cafeét för att titta på Glt och äta afrikansk mat till förmån för afrikas horn!

Av Matilda Wåhlström - 19 september 2011 10:57

Har varit i skolan ända till lördag denna vecka. Vi hade nämligen en föreläsare från Ikea som undervisade oss fredag och lördag, Simon Teljemo hette han. Under fredagen var det bara teoretiskt och lördagen bara praktiskt, bra kombo.

Igår var faktiskt första dagen på tre veckor tror jag som jag var helt ledig, annars har jag jobbat varje helg och  gått i skolan veckorna.  Igår var jag och mamma på auktion hela dagen. Blev lite fynd, jag och Erik köpte en 26 tum Lcd tv till sovrummet. Det behövdes verkligen då vi ofta vill se olika program.

Jag har börjat på friskis och svettis nu igen efter att ha varit på Må bättre i ett år. Den största skillnaden är priset, herre gud vad mycket de kan ta pengar på Må bättre, jag tycker det är sjukt dyrt! Det jag betalade på två månader på Må bättre får jag nästan ett helt år på friskis haha, galet! Känns skönt att få igång träningen igen, jag känner mig mycket piggare igen!




Av Matilda Wåhlström - 15 september 2011 19:11

   


Första uppgiften vi fick var igår. Då skulle välja en grupp med människor som vi inte kände så bra. Det var vår dekoratörsklass och upplevelseklassen. Jag hamnade med två tjejer från upplevelse, Sofia och Magdalena och en tjej från min klass, Helene. PÅ 30 minuter skulle vi komma på en affärsidé att presentera för våra två lärare. De hade fått tjugo kronor var att köpa den produkt/ tjänst som de tyckte mest om. Min grupp gjorde en " Må bra ask" men fina ord och komplimanger i att ha till sig själv eller ge bort till någon man älskar. En av lärarna Lasse, valde att köpa vår produkt av alla. De andra grupperna var superdukiga också så vi var jätteglada över att han valde just vår idé.


Igår eftermiddag började att nytt projekt. Vi skulle starta ett företag för en dag. På fyra timmar skulle det vara uppstartat och avvecklat. Vi valde att spinna vidare på "Må bra asken". Det första vi gjorde var att göra en demo ask av tapet. Den tog vi med till Noret för att göra en marknadsanalys. Se om det fanns intresse för den och vilket pris folk var villiga att ge för den. Den första vi frågade funderade länge men efter ett tag sa hon: Är jag taskig om jag säger 129? Vi tappade hakan. Trodde absolut inte att vi skulle kunna ta så mycket. En annan sa 150-200 kr. Jag har lärt mig att det är så viktigt att göra en förfrågan om det finns behov/ intresse för en produkt innan man producerar den, för det är ju kunden som bestämmer och man får anpassa sig till det om man vill sälja bra. Priset vi gemensamt bestämde var 80 kr, det tyckte vi var rimligt. Vi har vikt och vikt, klippt och klipppt, målat och målat.

Vi blev sponsrade av tappers med tapeter som vi gjorde askarna av.

Idag har vi stått på Claes Ohlsson och sålt till kunder och anställda. Gått från butik till butik. Företag till företag. Efter fyra timmar skulle vi tillbaka till klassrummet och redovisa pengarna. Den grupp som fick ihop mest vann.

VÅR GRUPP VANN!!! 3000 kronor fick vi ihop! Många var mycket positiva till vår idé och vi har fler kunder som vill köpa fler längre fram så vi tänkte hålla kvar vid detta och vidareutveckla produkten.

Jag är så stolt över mig och tjejerna i min grupp!   

Av Matilda Wåhlström - 13 september 2011 23:25

Idag efter skolan har jag varit på Röda korset och presenterat mig. Jag ska nämligen hjälpa de att dekorera fönstrena i butiken och lite annat piff. Sädant som jag älskar. Känns så himla bra att kunna hjälpa till när man vet att pengarna de får in på försäljningen går till behövande människor. Jag ska verkligen göra mitt bästa att göra fönstrena så säljande och inbjudande som möjligt!

Nu gäller det först att komma på ett bra tema och hur jag ska strukturera upp allt.  Återkommer med före och efter bilder nästa vecka!

Av Matilda Wåhlström - 13 september 2011 23:14

                                           

Åh alla gjorde den här uppgiften så himla bra! Så bra tanklar och ideér. Jag fick tyvärr inte med alla.

Det kom väldigt många på vernissagen, lokalen var fylld med människor. Vi hade ordnat snacks och cider som vi bjöd på, bra musik i bakgrunden och rullat ut röda mattan för gästerna. Mycket lyckat!


 

 
Skapa flashcards